دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 تير 1402 - 13:31

راهبردها و الزامات تبلیغ اثربخش

موضوع تبلیغ برای هر مکتب و مذهب همواره از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و بزرگترین نقش را در معرفی، حفظ و گسترش، آنها داشته است
کد خبر : 14652

پایگاه رهنما:

موضوع تبلیغ برای هر مکتب و مذهب همواره از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و بزرگترین نقش را در معرفی، حفظ و گسترش، آنها داشته است تا آنجا که می توان گفت  اگر مکتب و مرامی در جهان توانسته است حضورش را در صحنه های جهانی حفظ کند و پیروانی داشته باشد، بخاطر وجود عنصر تبلیغ، در آن مکتب بوده است.

وجود عنصر تبلیغ در مکتب بسان قلب تپنده انسان در وجودش است که مسئولیت پمپاژ خون را به تمام اعضای بدن به عهده دارد . تبلیغ، باعث حیات معنوی و سبب حضور مکتب در معادلات فرهنگی، اجتماعی و حفظ مکتب و پیروان از خطر التقاط و افسردگی و غفلت زدگی می گردد و حیات پویا و مستمر مکتب را به صورت همگام و هماهنگ با زمان ، شرایط و مقتضیات آن تضمین می کند.

در زمانه کنونی به علت گسترش ارتباطات و سهولت دست یابی به اندیشه های متعارض و تهاجم فرهنگی همه جانبه غرب، تبلیغ دینی باید تحوّلی ژرف یافته و در شیوه ها و ابزارهای تبلیغی تجدید نظر صورت گردد. ماهواره ها، شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی که عمدتا در سیطره شیاطین انسان نما قرار دارند، هویت، فرهنگ و مبانی دینی ما را مورد حمله قرار داده اند و تبلیغات ما باید علاوه بر تعلیم مفاهیم دینی در پی خنثی کردن آثار شوم این پدیده فرهنگ برانداز باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فضلا، طلاب و مبلغین حوزه‌های علمیه، ضمن ابراز نگرانی نسبت به تبلیغ، فرمودند تبلیغ دین و اهداف دینی مهم‌ترین وظیفه حوزه‌ها است که باید در مرتبه اول باشد و با اشاره به لوازم تبلیغ موثر و به‌روز یعنی «شناخت مخاطب، شناخت آرایش حقیقی و پشت صحنه تبلیغات دشمن برای داشتن موضع تهاجمی و برخورداری از روحیه جهادی» تاکید کردند نسل نوجوان و جوان در مقام صاحبان و سازندگان آینده کشور، باید مرکز توجه تبلیغات خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین باشد. ایشان ایمان مردم را پایه قوام نظام اسلامی خواندند و فرمودند: «حفظ نظام و در واقع حفظ ایمان مردم اوجب واجبات است، ضمن اینکه تبلیغ در دوره کنونی با انواع و اقسام شیوه‌های متکی بر علم و گسترش ابزارها از جمله اینترنت و هوش مصنوعی (به‌عنوان نمادی از مرحله پسا‌ اینترنت) توسعه فراوان یافته است. بنابراین عقل هم حکم می‌کند در مقابل شمشیرهای خون‌ریز تبلیغات دشمنان، تبلیغ را اولویت اول بدانیم.

بیانات اخیر رهبر فرزانه انقلاب در برگیرنده نکات اساسی بسیاری است که در این مجال فقط به بخشی از راهبردهای عملیاتی و الزامات قابل استنباط در زمینه تبلیغ اشاره می کنیم:

  1. تبلیغ دین و اهداف دینی، مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه و سیره علمای بزرگ است که اولویت تبلیغ پس از تشکیل جمهوری اسلامی مضاعف شده؛چرا که برپایی نظامی سیاسی متکی بر دین، دشمنی مستکبران با اسلام را افزایش داده است.
  2. استفاده گسترده از همه علوم انسانی، رسانه های نوین، ابزارهای نو و کارآمد و بکارگیری هنر فاخر و سازنده برای تبلیغ در کنار منبر سنتی و مجالس مذهبی معمول؛چرا که سلطه طلبان غربی و غرب زده ها در جنگ جهانی بی سابقه رسانه ای علیه مردم ایران از علوم و فناوری های مختلف وهوش مصنوعی برای تسخیر و هدایت افکار عمومی بهره می گیرند.
  3. اکتفا نکردن به دفاع در موضوع رسانه و تبلیغات برای پیروزی در جنگ تمدنی و هجوم به مبانی فکری دشمن. رویکرد و کارکرد تهاجمی را باید بصورت جدی با حمله به مبانی فکری سست و منطق ضعیف دشمنان بشریت در دستور کار قرار داد. بر این اساس اتخاذ آرایش تهاجمی در تبلیغ و کارویژه رسانه‌های سنتی و نوین در عرصه‌های مختلف یک اولویت ضروری است که بخصوص برای تحقق اهداف جهاد تبیین اهمیت بسیاری دارد.
    نبرد تمدنی اسلام و لیبرال دمکراسی در چنین فضایی معنا و مفهوم می یابد. تمرکز اصلی در تبلیغ دینی باید بر این واقعیت باشد که اساس و بنیاد تمدن اسلامی «خدامداری و وحی الهی»  است و نه انسان‏مداری غربی که در حقیقت باید گفت « انسان؛ خدایی» است زیرا انسان و خرد انسانی را جایگزین خدا و آموزه های وحیانی در زندگی فردی و اجتماعی بشر می کند. انقلاب اسلامی سرآغاز بعثت و خیزش‏‎ ‎‏جدیدی در احیای فرهنگ و تمدن اسلامی است و پیام اساسی آن این است که‏‎ ‎‏چارچوبه ای متعادل برای فرهنگ و مدنیت بشری ارائه دهد که هر دو دستۀ نیازهای مادی‏‎ ‎‏و معنوی را بطور متعادل و متناسب مد نظر قرار دهد.
    بدیهی است تهاجم همه جانبه فرهنگ و تمدن غربی و انفعال و عقب نشینی در برابر آن به معنای تهدید و انهدام هویت، امنیت ملی و فرهنگی ما خواهد بود. بدین لحاظ توجه بیشتر به تهدیدهای امنیت فرهنگی از ضرورت روزافزونی برخوردار است.
    به یقین یکی‏از راهبردهای‏اساسی‏مبارزه‏با ناامنی ‏فرهنگی‏ومقابله‏ با هجمه‏ تمدنی و فرهنگی دنیای غرب، تأکید بر روی هویت ، اصالت ها و ارزش های دینی جوامع اسلامی و بالتبع تجدید اعتلای تمدن اسلامی می‏باشد و حرکت انقلاب اسلامی ایران در چنین مسیری، راهبرد مناسبی در تقابل و مبارزه با تهاجم و تغافل فرهنگی به شمار می‏آید.
  4. تاکید بر رشد علمی و معرفتی مبلغان برای ارائه محتوای مستدل، منطقی، اقناعی، جذاب و متناسب با مقتضیات زمان؛
  5. ضرورت توجه به ترکیب فکری و ذهنی مخاطبان و ارائه مواد و شیوه تبلیغ متناسب با سطح و نیاز آنها؛
  6. روحیه جهادی و عمل مخلصانه و فداکارانه در فهم صحنه یا رفتار تبلیغاتی در کنار نگاه و کار علمی؛
  7. توجه به نیاز و خوراک فکری همه اقشار از جمله صاحبان فکر و قلم و اندیشه و هنر و در عین حال توجه خاص به نسل نوجوان و جوان؛
  8. توجه به نقش و کارکرد مساجد و هیات‌ها و ضرورت احیای مساجد برای رفت و آمد دائم مردم و جوانان؛
  9. تهیه معارف و خوراک فکری لازم برای اهالی هنر و سینما ؛
  10. ضرورت ایجاد یک کانون عظیم حوزوی برای گسترش کمی و ارتقای کیفی و علمی تبلیغات دینی با ۳ ماموریت شامل:  تهیه و تولید مواد تبلیغاتی به‌روز و نوآورانه، تنظیم شیوه های پیشرفته و اثرگذار تبلیغاتی و تربیت موثر به معنای حقیقی کلمه.  بهزاد کاظمی

ارسال نظرات